۶۴٪ تخفیف ویژه فقط برای امروز

مشاهده محصولات شگفت‌انگیز
کتاب چاپی

کتاب 1984 اثر جورج اورول

بررسی، قیمت و خرید کتاب 1984

کتاب 1984 اثری از اریک آرتور بلر داستان‌نویس، روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و شاعر انگلیسی با نام مستعار ”جرج اورول“ است. این کتاب تا به حال به بیش از 65 زبان مختلف برگردان شده و میلیون‌ها نسخه از آن فروخته شده است. نسخه فارسی این کتاب حتی توسط چندین مترجم ترجمه شده است که درنتیجه‌ی آن، جورج اورول به جایگاه ممتازی در ادبیات جهان رسیده است.

در این پست قصد داریم به بررسی رمان 1984 که توسط جرج اورول نگارش شده و مترجمانی همچون حمیدرضا بلوچ، بهناز پیاده، مهدی بهره‌مند، مهدی صائمی، کاوه میر عباسی و نسرین علی پور این کتاب را به نسخه فارسی برگردانده‌اند را به شما معرفی کنیم. برای مشاهده سایر کتاب‌های مرتبط در همین زمینه می‌توانید به صفحه خرید کتاب مراجعه کنید.

کتاب 1984 اثر جورج اورول

کتاب 1984 داستان وینستون اسمیت که یک شهروند عادی دگراندیش در دنیاهای اورولی است را بیان می‌کند. رمان 1984 را جورج اورول در سال 1949 نوشت، زمانی‌که جنگ دوم جهانی به‌تازگی به پایان رسیده بود و جهان خطر تسلیم‌شدن در مقابل دیکتاتوری را به‌خوبی فهمیده بود. در آن زمان جنگ سرد هنوز به معنای واقعی آغاز نشده بود و در دنیای غرب روشنفکرانی به دفاع از کمونیسم برخاسته بودند.

با توجه به تصویر روشنی که اورول در این کتاب از نظام های تمامیت‌خواه ارائه می‌دهد، این کتاب بیانیه‌ی سیاسی شاخصی در رد نظام‌های تمامیت‌خواه (توتالیتر) و کمونیسم شمرده می‌شود. «جهان اورولی»، اصطلاحی است که به‌صورت خلاصه توتالیتاریسم و نظام‌های سرکوب‌گر را توصیف می‌کند.

داستان در سال 1984 (35 سال بعد از تاریخ نگارش کتاب) در شهر لندن رخ می‌دهد. بعد از جنگ جهانی، حاکمان کشورهای قدرتمند به این نتیجه رسیده‌اند که اگر جهان به همین ترتیب روند افزایش ثروت را ادامه دهد، ارکان جامعه‌ی طبقاتی به خطر می‌افتد و حکومتشان سرنگون خواهد شد. آن‌ها تنها راه جلوگیری از این امر را نابودکردن ثروت تولیدشده در جنگی بی‌پایان می‌بینند.

خرید کتاب 1984

درواقع اورول این کتاب را برای اخطار به غرب در مورد گسترش کمونیسم نوشت؛ اما داستان این اثر را می‌توان تا حدود زیادی به شرایط حاکم بر تمام جوامع تحت‌سلطه‌ی حکومت‌ها‌ی استبدادی تعمیم داد.

بررسی کتاب 1984

رمان 1984 نوشته‌ی جورج اورول جزو مشهور‌ترین داستان‌های سیاسی در دنیا است. این کتاب که در سال 1949 نوشته شده است، در ژانر علمی‌ـتخیلی دسته‌بندی می‌شود اما در تلاش است در قالب یک داستان، نظام‌های کمونیستی و تمامیت‌خواه را به تصویر بکشد.

چشمان ناظر تو را می‌نگرد

داستان کتاب از این قرار است که بعد از یک جنگ هسته‌ای دنیا بین سه ابرقدرت تقسیم می‌شود:

  • اوشنیا (ایالات متحده)
  • اوراسیا (شوروی)
  • ایستاسیا(چین)

مردم در اوشنیا در سه دسته جای گرفته‌اند که شامل اعضای داخلی حزب، اعضای عادی حزب و کارگران هستند. اعضای حزب پیوسته تاریخ را چنان تغییر می‌دهند که هیچ کس معیاری برای مقایسه وضعیت موجود با گذشته ندارد و با آنکه طبقه کارگر در تاریکی و بدبخبتی مطلق به سر می‌برند و اعضای عادی تحت کنترل شدید و همچون یکسری بازداشتی تحت نظارت زندگی می‌کنند، اما براین باور هستند همه چیز رو به بهبود است! همه به یک فرد به نام برادر بزرگ (ناظر کبیر) علاقه‌ای افراطی دارند.

پلیس مخفی گسترده در سرتاسر جامعه وجود دارد و همه چیز از وسایل ارتباط جمعی تا اقتصاد تحت انحصار حکومت و حزب است و به‌عبارتی دیگر هیچ‌کس هیچ‌فضای خصوصی‌ای ندارد! یک نماد مشخص از کنترل‌گری در داستان با صفحه سخن‌گو نشان داده شده است که در منزل همه وجود دارد و توسط وزارت حقیقت اداره می‌شود و تمام اعمال افراد را تحت‌نظر دارد.

از بین مردم، مردی از طبقه عادی با زنی از اعضای حزب همراه می‌شود. این دو در نقش دو مبارز در راه براندازی حزب و ایجاد تغییرات به عضویت یک گروه مخفی ضد حزب در می‌آیند. اما متوجه می‌شوند که آنچه برای خود ساخته‌اند سرابی بیش نیست و در نهایت این مبارزین قهرمان تبدیل به اعضایی متعهد برای حزب می‌شوند!

خرید رمان 1984

مثلث اسرار‌آمیز

جولیا دختری از اعضای حزب است که در سه زمان لایه‌های جدیدی از شخصیت او برای خواننده کشف می‌شود. در پرده‌‌ی اول دختری پای‌بند به قوانین حزب به نظر می‌رسد. افکار او در وهله نخست، خواننده را تا نفرت از کل حزب پیش می‌برد.

در واقع اورول از شرح افکار جولیا برای نشان دادن فضای تاریک فکری و عقیدتی حاکم بر داستان خود بسیار کمک می‌کند. دختری جنگجو و بی پروا که فقط در ظاهر به قوانین پایبند است و شجاعانه با ابراز احساسات خود با وینستون رابطه برقرار می‌کند. او پا به پای وینستون در مبارزات پیش می‌رود اما در ادامه داستان متوجه می‌شویم آنچه جولیا بیش از هرچیز درصدد رسیدن به آن است لذت است!‌

وینستون به دنبال چیزی فراتر یعنی، آزادی است!‌ پرده سوم از شخصیت جولیا بار دیگر خواننده را شوکه می‌کند. جولیا در مقابل شکنجه‌های حزب اعتراف می‌کند و وینستون را به دست فراموشی می‌سپارد. همین جا است که خواننده‌ی هوشیار پی به تفاوت در پایه‌های این دو شخصیت می‌برد.

اوبراین شخصیت دیگری است که اول بی‌اهمیت و گذری جلوه می‌کند اما در آخر وقتی ماسک ظاهری از شخصیت واقعی او برداشته می شود، خواننده غافلگیر می‌شود.

وقتی اوبراین شکنجه‌گر وینستون می‌شود به او می‌گوید که حتی فکر و قلب او نیز تحت کنترل بوده است و ماموریت اوبراین کشتن افکار و علایق قدیمی او بوده است! خواننده با پی بردن به شخصیت واقعی اوبراین، جا زدن جولیا و تبدیل شدن وینستون به یکی از اعضای علاقمند به حزب، ناباورانه به قهقرا فرو می‌رود و در نهایت با پیام بسیار تلخ اما حقیقی اورول روبه‌رو می‌شود که «هیچ‌کس و هیچ چیز نمی‌تواند به وضعیت ناشی از یک حکومت کمونیستی در یک جامعه پایان دهد»

عدد سه در ۱۹۸۴ بارها تکرار می‌شود؛ سه ابرقدرت! سه طبقه در جامعه! و سه شخصیت اصلی!

وینستون، نقش اول قصه؛ مردی از طبقه عادی با افکار بزرگ است. نمادی از یک فرد انقلابی که نمی‌تواند چون دیگران همه‌چیز را بی چون و چرا بپذیرد و مبارزات پنهانی ضدحزب خود را شروع می‌کند. عاشق می‌شود. در راه آزادی خطر می‌کند اما برخلاف انقلابیون در انتها وا می‌دهد!

کتاب 1984

رویای یک آرمان‌شهر

اورول در ۱۹۸۴ و قلعه حیوانات به گونه‌ای مدینه‌ی فاضله‌ای را که بسیاری از مردم در اواسط قرن بیستم در رویای رسیدن به آن بودند به چالش کشیده است و نشان می‌دهد چگونه در آینده زندگی انسان‌ها توسط حکومت‌ها کنترل می‌شود و تا آنجا پیش می‌رود که حتی اختیار کنترل ذهن خود را نیز در دست نداری!

قلم شلیک می‌کند

در سایر داستان‌های انقلابی همیشه پای باتوم‌ها، اسلحه‌ها و نارنجک‌ها درمیان بوده است. اما این‌بار پای عشق و قلم در میان است! وینستون مبارزه‌ی خود را با قانون‌شکنی و نوشتن مخفیانه‌ی افکار را با عبارت «مرگ بر برادر بزرگ» آغاز می‌کند. اورول به‌خوبی نشان می‌دهد در آینده دیگر ابزار مبارزه چون سابق نیست.

و آنچه بیش از هر چیز دیگری زورگویان را به‌ هراس می‌اندازد، افکار و احساسات آدم‌ها است. مبارزه‌ی وینستون با نوشتن آغاز می‌شود و ابراز احساسات جولیا از طریق نوشتن عبارت «دوستت دارم» در پاسخ به نیازهای فطری انسان که در دنیای ۱۹۸۴ تحت کنترل و انکار است، نشان داده می‌شود.

شکلات خواهرت را پس بده!

وینستون که در کودکی سهم شکلات خواهرش را یواشکی خورده و همیشه صدای مادرش را در سرش می‌شنود که «وینستون برگرد! شکلات خواهرت را پس بده!» این ندای درونی که از خاطرات وینستون می‌آید طبیعت آزادی‌جو و صادق یک انسان را نشان می‌دهد که باتمام تلاش‌های حزب برای کنترل و حذف خاطرات و حتی تغییر گذشته باز‌هم در بطن آدمی وجود دارد.

این صدای نجات‌دهنده از مادر به‌عنوان نمادی از درست‌کاری و عشق که وینستون را به عنوان انسانی جایزالخطا و قابل بخشش نشان می‌دهد، در دست خواننده کلیدی می‌گذارد که بتواند بیشتر بفهمد چرا بین این همه آدم وینستون؟ چرا فقط او این دنیای ماشینی و بدون خطا را نمی‌تواند بپذیرد! چراکه همواره ندایی از کودکی در سرش می‌پیچد که هر از چند گاهی او را در برابر این امکان قرار می‌دهد که شاید شرایط دیگری جز آنچه هم‌اکنون هست را بتوان فراهم کرد.

ظرفشوری با نگاه نافذ

کتابشناسی اورول حکایت از نگاه تیز و هوشیارانه‌ی او به محیط پیرامونش دارد. هر لحظه از زندگی او به واسطه ارتباط قوی و حضور در تجربیات و بهره‌گیری از توانمندی‌های نگارشی‌اش موضوع کتاب‌های او شده است. اورول در طول اقامت خود در انگستان و رفت‌وآمد با همسایگان خود، دوستانی علاقه‌مند به شعر و ادبیات پیدا کرد. بعدها نقل شده است که در گفتگوهای کودکانه‌ی خود با دوستش بیان کرده است که قصد دارد در آینده کتابی در مورد یک آرمان‌شهر بنویسد، این آرزو در کتاب ۱۹۸۴ محقق شده است.

وی در جوانی مدتی در ظرفشورخانه هتل کار می‌کرد و زمان‌هایی را در بین فقرا و بی‌خانمان‌های لندن و پاریس سپری می‌کرد. نتیجه این کندوکاوها درمیان مردم سطح پایین جامعه منجر به نوشتن اولین رمان او با عنوان «آس‌وپاس‌ها در پاریس و لندن» شد . «روزهای برمه» نتیجه زندگی‌ و تجربه‌هایش در نیروی پلیس در شهر برمه‌ی هندوستان است و کتاب «دختر کشیش» از تجربیات او در انگلستان وقتی به حرفه‌ی معلمی و کتابفروشی مشغول بوده است، حکایت دارد.

همین‌طور کتاب «درود بر کاتالونیا» براساس تجربه‌های ‌او در کشور اسپانیا در زمان جنگ نوشته شده است. آنچه واضح است، اورول حتی کوچک‌ترین رویدادهای زندگی خود را دستمایه‌ای برای نوشتن‌اش قرار داده است، برای مثال علاقه‌ی او به نوشیدن چای منجر به نگارش مقاله‌ای با عنوان «چگونه یک چای عالی درست کنیم» شد. ارول در سال‌های تاثیرگذاری از قرن بیستم زندگی کرد. او شاهد بسیاری از تحولات و رویداد های جهانی بود . از جنگ‌های جهانی تا پاگیری و رشد کمونیستم در روسیه. تاثیرات این تغییر و تحولات بین المللی از نگاه تیز او در امان نماند و منجربه نگارش دو شاهکار ادبی او به نام‌های مزرعه حیوانات و هزار و نهصد و هشتاد و چهار شد.

رمان 1984

پسری از قلب هندوستان

در سال ۱۹۰۳ در قلب کشور هندوستان، پسربچه‌ای به‌نام اریک در جمع خانواده‌ای اصیل از زمین‌داران و نجیب‌زادگان منطقه متولد شد. خانواده‌ی اریک از راه خدمت در اداره‌ی وابسته به خدمات رفاهی سلطنتی روزگار می‌گذراندند. اریک یک‌ساله نشده بود، که با مادر و خواهرانش برای مهاجرت به انگلستان هم‌سفر شد.

اولین آموزش‌های ابتدایی این پسربچه هم‌چون کودکان دیگر آن زمان در مدرسه‌ای مذهبی و وابسته به صومعه آغاز شده بود به واسطه تلاش‌های مادر و ارتباطات خانوادگی‌اش توانست به مدرسه‌ای با آموزش‌های عمومی راه پیدا کند. روند زندگی اریک بی‌سروصدا به شکلی پیش می‌رفت که شاید کمتر کسی می‌توانست تصور کند دنیای او تا چه حد مملو از توجه به جزئیات زندگی‌ است. این نگاه عمیق خبر از تولد یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان قرن بیستم می‌داد.

اریک بلیر تحت تاثیر هیجانات دوران جوانی و تحقق آرمان‌های آزدی‌خواهی‌اش در ۲۷ سالگی در جنگی که در اسپانیا به‌راه افتاده بود شرکت کرد و در همین جنگ مجروح شد و در نتیجه تاثیرات این جراحت در سال ۱۹۵۰ در ۴۷ سالگی درگذشت. خاکستر او در گورستانی کوچک در لندن به خاک سپرده شد. این رمان نویس، روزنامه نگار ومنتقد ادبی نام مستعار «جورج اورول» را برای خود برگزید.


در این پست به بررسی و خرید رمان 1984 پرداخته و ضمن بررسی این کتاب نسخه‌های مختلف از آن را که به زبان فارسی توسط مترجم‌های گوناگون برگردانده شده است به شما معرفی کردیم.

امتیاز نوشته

به این نوشته چه امتیازی میدی؟

میانگین امتیازها: 5 / 5. تعداد آرا: 2

این مطالب را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا